Polscy artyści plastycy
w Kanadzie
Gdy na początku
lat 90. wyjeżdżałam do Kanady, nie przeczuwałam, że oddalenie od Polski,
zamiast odciąć mnie od źródła polskości, właśnie mnie do niego przybliży
i zaowocuje napisaniem doktoratu: Portret trzech pokoleń artystów plastyków
polskich na emigracji w Kanadzie, w latach 1939-1989.
W kwietniu
2020 roku, polskie wydawnictwo naukowe DiG, opublikowało mój doktorat,
nadając mu tytuł "Polscy Artyści Plastycy w Kanadzie". Na maj i czerwiec
2020 roku zaplanowana była w Polsce i Kanadzie tura promocyjna, którą uniemożliwiła
pandemia, blokując wszelkie aktywności kulturalne. Najważniejsze jednak,
że doszło do publikacji, gdyż wypełnia ona lukę w historii dziejów sztuki
polskiej powstałej w XX wieku na emigracji. Druga wojna światowa i jej
konsekwencje polityczne, spowodowały przybycie do Kanady rozbitków wojennych
- artystów plastyków, którzy nie zaakceptowali nowego ustroju narzuconego
Polsce w wyniku zdrady jałtańskiej. Przybyli do Kanady, po 1939 roku, polscy
malarze, rzeźbiarze, ceramicy, graficy, architekci, legitymujący się dyplomami
wyższych szkół artystycznych, niejednokrotnie posiadający duży dorobek,
nagrody, tytuły profesorów uczelni artystycznych, stworzyli wyłom w emigracji
ekonomicznej i znacząco zmienili charakter Polonii. Pierwsza grupa przybyszy,
nazwana "falą wojenną" liczyła około stu osób. Drugą falą emigracji artystycznej
była "fala PRL-owska i fala 1968 roku", licząca około pięćdziesięciu twórców.
Największa grupa, ponad 150 artystów, pojawiła się po 1980 roku i określa
się ją mianem "fali solidarnościowej". Artyści za wszelką cenę starali
się pozostać w dużych miastach: Montrealu, Toronto, Edmonton, Ottawie,
Calgary, Hamilton, Vancouver, by przyłączyć się do istniejących już tam
środowisk polonijnych, mieć szersze pole działania i znaleźć odbiorców
swojej sztuki. Wyjazd do miasteczek najczęściej oznaczał pogrążenie się
w anonimowości i utratę kontaktu ze światem sztuki, co było najwyższą ceną
za emigrację.
W trakcie moich
badań nad życiem i twórczością polskich artystów plastyków, udało mi się
zebrać informacje o ponad 260 artystach działających na emigracji w Kanadzie
w latach 1939-1989. Starałam się odtworzyć mapę działań twórczych na tle
życia kulturalnego diaspory polskiej oraz pokazać rolę, jaką w kształtowaniu
się społeczeństwa kanadyjskiego odegrała i ciągle odgrywa aktywność artystyczna
polskich emigrantów.
Trudno dziś
sobie wyobrazić kondycję polskiej diaspory bez obecności artystów różnych
specjalności. Zasługą ich jest zarówno podwyższenie jakości życia kulturalno-artystycznego
Polonii, jak również przyczynienie się do zmiany, w świadomości Kanadyjczyków,
stereotypu biednego polskiego emigranta przyjeżdżającego "za chlebem" do
Kanady. Dekorowanie kościołów i przestrzeni publicznej, organizowanie wystaw,
obecność w galeriach i na rynku sztuki, ofiarowywanie prac na cele charytatywne,
tworzenie dekoracji z okazji wydarzeń okolicznościowych i historycznych
- tam wszędzie ślad swój zostawili artyści. Interesowało mnie, na ile rzeczywistość
polityczno-społeczna Kanady pozwoliła rozwinąć skrzydła polskim talentom,
jak ewoluowała ich twórczość pod wpływem nowych doświadczeń i bodźców kulturowych,
i czy istnieją jakieś reguły pozwalające osiągnąć sukces artystyczny w
Kanadzie.
Dzięki archiwom
państwowym, nie licznym publikacjom, prasie polonijnej i kanadyjskiej,
archiwom prywatnym, spotkaniom i rozmowom z artystami, powstała swoista
mapa plastyki polskiej w Kanadzie, będąca brakującym ogniwem polskiej sztuki
stworzonej poza granicami Polski.
Publikacja
"Polscy Artyści Plastycy w Kanadzie" stanowi kompendium wiedzy dla każdego,
kogo interesuje historia emigracji ekonomicznej i artystycznej do Kanady,
jak również jest wiarygodnym materiałem dopełniającym wiedzę na temat polskiego
dziedzictwa artystycznego powstałego poza granicami kraju i jego znaczenia
w dziejach powszechnej kultury artystycznej.
dr Katarzyna
Szrodt
Katarzyna
Szrodt - kuratorka wystaw, animatorka życia kulturalnego, felietonistka
w prasie polonijnej.
|