Rasizm systemowy - o
co w tym wszystkim chodzi?
Od jakiegoś
czasu, kwestia rasizmu systemowego zajmuje ważne miejsce w debacie publicznej.
Głosy biorące udział w dyskusji są liczne, zróżnicowane i często sprzeczne.
Między tymi, które twierdzą, że rasizm jest bolączką naszego społeczeństwa,
a tymi, które odmawiają bycia pomawianymi o rasizm i w końcu tymi, które
uznają, że rasizm jest problemem wyimaginowanym, trudno się odnaleźć. Jak
i co zrozumieć z tego całego "zamieszania"?
W tym artykule
proponujemy przedstawić kilka elementów pozwalających zrozumieć temat.
Rozpoczniemy od przytoczenia definicji rasizmu i dyskryminacji, następnie
wytłumaczymy co oznacza słowo systemowy i powiemy kilka słów o akcjach
prewencyjnych.
Zrozumieć
fenomen
Baruch Spinoza,
siedemnastowieczny filozof holenderski powiedział: "gdy chodzi o sprawy
ludzkie, nie śmiać się, nie płakać, nie oburzać się, ale rozumieć."
Często pierwszym
krokiem do zrozumienia czegokolwiek jest rozumienie słów, którymi się posługujemy.
Dlatego też warto zajrzeć do słownika i poznać lub przypomnieć sobie ich
znaczenie podstawowe. W słowniku języka polskiego czytamy, że rasizm to:
"pogląd oparty na przekonaniu o nierównej wartości biologicznej, społecznej
i intelektualnej ras ludzkich, łączący się z wiarą we wrodzoną wyższość
jednej rasy". Definicja ta wpisuje się w pierwotne rozumienie rasizmu,
które z czasem jednak zostało rozszerzone o inne aspekty mogące charakteryzować
daną grupę czy jednostkę tj. pochodzenie kulturowe, narodowe. Wówczas mówimy
o nowym rasizmie lub o neorasizmie. To co łączy oba rodzaje rasizmu, to
wprowadzenie rozróżnienia na "my" i "oni". Ci "oni", zwłaszcza w nowym
rasizmie - "obcy" nie zawsze są postrzegani jako gorsi, jednak jako tacy,
którym nie należą się te same prawa.
To co na papierze
wydaje się jasne, w rzeczywistości okazuje się dużo bardziej skomplikowane.
Rasizm i jego przejawy są zawsze wplecione czy splecione z innymi fenomenami
społecznymi i są mniej lub bardziej widoczne na pierwszy rzut oka.
Dyskryminacja,
według słownika języka polskiego to "prześladowanie poszczególnych osób
lub grup społecznych albo ograniczanie ich praw ze względu na rasę, narodowość,
wyznanie, płeć itp.". Innymi słowy, jest to niesprawiedliwe i nierówne
traktowanie grup lub jednostek ze względu na wybrany aspekt. W kontekście
walki z dyskryminacją często mówi się o ograniczeniu lub odmowie "dostępu
do
" ze względu na któryś z motywów określonych przez prawo. W Quebecu,
artykuł 10 Karty Praw i Wolności Człowieka (La Charte des droits et libertés
de la personne du Québec) określa listę motywów dyskryminacji zabronionych
przez prawo, tj.: rasa, kolor, płeć, tożsamość lub wyraz płci - ciąża,
orientacja seksualna, stan cywilny, wiek (oprócz przypadków przewidzianych
przez prawo); religia, przekonania polityczne, język, pochodzenie etniczne
lub narodowe, niepełnosprawność lub używanie środków złagodzenia tej niepełnosprawności,
uwarunkowanie społeczne.
Rasizm jak
i dyskryminacja są powszechnie zabronione przez prawo, mimo to są zjawiskami
uniwersalnymi, a ich przejawy są różne, w zależności od zakątka świata.
W Montrealu,
uwaga opinii publicznej została zwrócona ku tej problematyce jednocześnie
z trzech powodów: po zabójstwie Georgea Floyda i fali Black Lives Matter,
którą ona podniosła, śmierci Joyce Echaquan w Centrum szpitalnym w Joliette
oraz publikacji raportu montrealskiego Biura konsultacji publicznej (Office
de consultation publique de Montréal) dotyczącego rasizmu i dyskryminacji
systemowej.
Rasizm systemowy
i dyskryminacja systemowa, nie oznaczają, że wszyscy mieszkańcy miasta
czy prowincji są rasistami albo osobami dyskryminującymi. Systemowy (w
polskiej terminologii nazywany instytucjonalnym lub strukturalnym) oznacza,
że w ogólnym funkcjonowaniu społecznym istnieją mechanizmy, które produkują,
powielają i umacniają nierówne traktowanie. Są one wynikiem długotrwałych
i nieustannych procesów, na które jednostka nie ma wpływu. Trudność w ich
zwalczaniu polega na tym, że często są nieumyślne i trudno zauważalne,
ponieważ są głęboko zakorzenione w "normalności" procedur. Zatem, kiedy
mówimy o rasizmie i dyskryminacji strukturalnej, nie mówimy o pojedynczych,
jednostkowych zachowaniach, lecz pewnej całości, w której funkcjonujemy.
Zrozumienie tego aspektu przesuwa ciężar odpowiedzialności z konkretnych
osób, na plan instytucjonalny.
Miasto Montreal,
zorganizowało konsultacje publiczne po tym, jak organizacja Montréal en
action zebrała 22 000 podpisów mieszkańców pod petycją, która takich
konsultacji się domagała. W konsultacjach wzięło udział ponad 7000 osób.
Celem tego przedsięwzięcia było, na bazie zebranych informacji "zidentyfikowanie
zakresu problemu, określenie grup, które potencjalnie mogą stać się jego
ofiarami oraz zidentyfikowanie obiecujących perspektyw i konkretnych inicjatyw,
które powinny zostać włączone do polityki i programów Miasta, zgodnie z
jego odpowiedzialnością za zapewnienie rzeczywistej zmiany."
W wyniku tych
konsultacji powstał raport, w którym sformułowane jest jasno 38 zaleceń
dotyczących zmian w strukturach i w funkcjonowaniu miasta. Jedno z pierwszych
zaleceń dotyczy utworzenia i nominowania komisarza do spraw walki z rasizmem
i dyskryminacją. Stanowisko to objęła na początku roku Bochra Mana?. Jej
zadaniem jest opracowanie i wprowadzenie w życie planu akcji, który będzie
miał na celu zwalczanie rasizmu i dyskryminacji systemowej w strukturach
Miasta Montreal.
Prewencja
Zwalczanie
rasizmu i dyskryminacji systemowej nie jest zadaniem dla jednej osoby.
Wymaga długotrwałego procesu zmian. A nic nie robi się samo. Im większa
jest świadomość społeczna problemów, które przeszkadzają w byciu pełnoprawnym
członkiem społeczeństwa, tym łatwiej jest je rozwiązywać i im zapobiegać.
Morbum evitare
quam curare facilius est - "łatwiej zapobiegać niż leczyć" - dlatego prewencja
odgrywa ważną rolę w każdej dziedzinie.
W Montrealu
działa mnóstwo organizacji pozarządowych pracujących na rzecz prewencji
rasizmu i dyskryminacji w różnych środowiskach. Często te jednostki działają
lokalnie, na małych terytoriach (np. dzielnica) i cierpią na brak zasobów
ludzkich i/lub finansowych. Działacze pracując pojedynczo, często czują
się osamotnieni, zmęczeni i nie rzadko sfrustrowani. Z pomocą przychodzi
im Réseau pour la paix et lharmonie sociale (Peace Network for Social
Harmony - Sieć na Rzecz Pokoju i Harmonii Społecznej). Od kilku lat, ta
organizacja charytatywna współpracuje z wieloma partnerami pochodzącymi
z różnych sektorów: filantropii, biznesu, instytucji, nauki, organizacji
pozarządowych, itp. To uprzywilejowane miejsce daje wgląd na to co się
dzieje na terenie miasta. Réseau zachęca i pomaga w tworzeniu partnerstwa,
koordynowaniu współpracy mających na celu połączenie sił i zasobów oraz
dzielenie się wiedzą i doświadczeniem dotyczącym najlepszych praktyk działania.
Réseau pour
la paix et lharmonie sociale koncentruje swoje wysiłki na zapobieganiu
przemocy, promowaniu pokoju oraz różnorodności i integracji (Diversity
and Inclusion). To właśnie w ramach tej ostatniej problematyki pracuje
się nad prewencją rasizmu i dyskryminacji z organizacjami promującymi porozumienie
między społecznościami zróżnicowanymi kulturowo i wyznaniowo, niosącymi
pomoc imigrantom i uchodźcom w procesie integracji, itd. Réseau organizuje
panele, seminaria edukacyjne oraz spotkania między partnerami, które pozwalają
im się poznać i nawiązywać współprace. W wyniku jednego z takich spotkań,
powstał panel prowadzony przez organizację AISA Canada z okazji Międzynarodowego
Dnia Współżycia w Pokoju (Journée international de vivre-ensemble en paix).
Réseau regularnie współpracuje z Semaine de sensibilisation musulmane,
Semaine daction contre le racisme. W tym roku, Réseau weszło we współpracę
z Montréal en Action w ramach Miesiąca Czarnej Historii (Mois de lhistoire
des Noirs).
Na jesień
lub na wiosnę przyszłego roku (w zależności od warunków epidemiologicznych),
planowane jest Forum Diversité Inclusion. Wydarzenie to ma być okazją do
spotkania się wielu działaczy z dziedziny różnorodności i integracji (Diversity
& Inclusion). Stworzy to możliwość wymiany poglądów o najważniejszych
problemach, podzielenia się wiedzą i doświadczeniem, ułatwienia współpracy,
itd. Ostatecznym celem tego przedsięwzięcia jest stworzenie synergii między
uczestnikami i wzmocnienie skuteczności ich działań.
Jednością silni,
jak pisał Mickiewicz. Połączenie sił pozwala lepiej i skuteczniej zwalczać
rasizm i dyskryminację, a zarazem budować harmonijne społeczeństwo. Wiedza
i współpraca są niezbędnymi elementami do współżycia w pokoju.
Anna Król i
Audrey Lamothe
Anna Król
i Audrey Lamothe - koordynatorki programu Diversité et inclusion
w Réseau pour la paix et l'harmonie sociale.
|