Muzyka Indian Amerykańskich
Nierzadko przy różnych okazjach oglądamy
tańczących i śpiewających Indian. Folklor muzyczny Amerindiens czyli Indian
amerykańskich stanowi niezaprzeczalnie ciekawy relikt przeszłości. Jest
on również naturalną częścią kultury współczesnej Kanady. Liczne szczepy
Indian zamieszkujące Kanadę, w tym prowincję Quebec (Kri, Mohawkowie czy
Irokezi), podtrzymują wielowiekowe tradycje muzyczne, związane przede wszystkim
z rytuałami. Muzyka tych szczepów integruje się silnie z wiarą w życie
pozagrobowe i harmonię wszechświata, wiąże się z życiem codziennym, wierzeniami
i magią. Jednocześnie spełnia rolę pośrednika w kontaktach z bytami pozaziemskimi.
Indianie tańczą i debatują w kole. Symbole przybierające kształty różnych
figur odgrywają wielką rolę. Figura koła jest wyrazem równowagi. Koliste
obręcze, towarzyszące tańcom, symbolizują cykle życia w przyrodzie, a owalne
tamburyny - jedność przeszłości z przyszłością. Muzyka jest traktowana
na równi z modłami i zaklęciami i za pomocą arsenału rozmaitych gestów
i zwrotów melodycznych ma na celu nawiązywanie kontaktu z pozaziemskimi
istotami.
Funkcję magiczną przyjmują też bogate
stroje i liczne rekwizyty oraz ozdoby i amulety-maskotki. Celem przywołania
duchów są prośby i błagania o udane polowanie, urodzaj, o zapobieżenie
chorobom, klęskom i nieszczęściom. Każdy gest i rekwizyt ma znaczenie symboliczne.
Najważniejszym elementem rytuału
jest śpiew zbliżony do melorecytacji. Jest on elementem każdej ceremonii
i wywiera, według wierzeń indiańskich, realny wpływ na przebieg wszelkich
wydarzeń. Istotne znaczenie ma też sposób wydobycia głosu: krzyki, wysokie
vibrato, naśladowanie głosu zwierząt. Za pomocą specjalnej artykulacji
szamani przywołują duchy w celu uzdrowienia chorych.
Mimo wielu cech wspólnych istnieje
między szczepami duże zróżnicowanie w zakresie praktyk muzycznych. Różnice
te są wynikiem odmiennych warunków klimatycznych, sukcesywnej migracji
i zakresu samoizolacji. Poszczególne szczepy posiadają własne kryteria
zaszeregowania pieśni do grup związanych z narodzinami, weselem, pogrzebem
czy wkroczeniem w dojrzałe życie.
W każdej niemal ceremonii pojawiają
się tańce, które są obok śpiewu najważniejszym elementem. Istnieją tańce
dziękczynne, wojenne, o wydźwięku społecznym oraz oddające honory zasłużonym
osobistościom klanów. Instrumenty akompaniujące tańcom to przeważnie bębny
i bębenki, tam-tamy, marakasy, tarki, kołatki, a nawet proste kije uderzane
o ziemię. Uderzenia w te perkusyjne instrumenty przypominają i przywołują
naturalne rytmy życia i towarzyszą prawie wszystkim rytuałom. Oprócz perkusji
używane są też flety, ale tylko w solistycznych partiach pieśni miłosnych.
Magiczne cechy nadają fletom wyrzeźbione motywy ptaków jak kaczki, żurawie
i głuszce.
Muzyki Indian amerykańskich nie można
zrozumieć bez kontekstu kulturowego, który ją otacza. Nie można zatem traktować
jej autonomicznie w oderwaniu od środowisk, które ją stworzyły i pielęgnują.
Choć siłą rzeczy podlega pewnym transformacjom, to stawia opór wpływom
zewnętrznym i przez tysiąclecia prawie nie zmieniła swego wizerunku. Swą
nienaruszalność zawdzięcza surowemu przestrzeganiu tradycji pozostawionej
przez przodków.
Radosław Rzepkowski
Radosław Rzepkowski - muzykolog,
pianista, krytyk muzyczny, publicysta. Autor artykułów, felietonów
i prac naukowych z zakresu polskiej i kanadyjskiej kultury muzycznej.(Montreal)
|