Claude Vivier
Claude Vivier (1948-1983) - montrealczyk,
zaliczany jest do najwybitniejszych kompozytorów kanadyjskich. Tacy luminarze
muzyki XX wieku jak Ligeti i Kagel uważali go nawet za największego kompozytora
z kręgu jego generacji. Od strony warsztatu był przedstawicielem spektralizmu
- kierunku polegającego na dotarciu do wnętrza dźwięku poprzez tworzenie
melodii i harmonii z alikwotów jednego tonu podstawowego. Kierunek ten,
zwany też postsonoryzmem, narodził się w latach 70-tych w Europie i przyczynił
się do odświeżenia szaty dźwiękowej muzyki. Do znanych cech dźwięku (wysokość,
głośność, czas trwania) spektralizm dorzucił czwarty element - głębię,
skupiając się na penetracji składowych dźwięku i jego wybrzmiewaniu.
Realizując założenia tego kierunku
Vivier operował silnym rodzajem ekspresji wspomaganej w utworach wokalnych
tekstami z elementami onomatopei, które sam wymyślał. Ich artykulacja zbliża
się do mowy, szeptu, oddechu, wibracji, przypominając niejednokrotnie śpiewy
alikwotowe Jakutów i Mongołów. Twórczość Viviera jest olśniewająca i wyraża
jego poglądy estetyczne. Nie mieści się ona w ramach jakiegokolwiek stylu
muzycznego ze względu na bulwersującą ekspresję i statyczność przebiegu.
Kompozytor pozostawił 49 kompozycji różnych gatunków włącznie z operą,
dziełami orkiestralnymi i kameralnymi. Prostota, odwrót od polifonii, nietuzinkowa
harmonia i iskrząca orkiestra stanowią o jego indywidualizmie.
W latach 1967-70 przyszły kompozytor
uczęszczał do Konserwatorium Montrealskiego. Już jego pierwsze utwory "Quatuor
a cordes" i "Ojikawa" (1968), w których użył nowatorskiego języka muzycznego,
wzbudziły zainteresowanie środowiska muzycznego. Zaczęły pojawiać się w
programach koncertowych. W 1971 Vivier wyjechał na stypendium do Utrechtu,
gdzie studiował u Michela Koeniga muzykę elektroakustyczną, przebywał w
Paryżu (1970) u Paula Mefano i w Kolonii jako uczeń Karlheinza Stockhausena
(1972-74). Ten ostatni wywarł decydujący wpływ na jego twórczość.
Kolejne utwory poświadczają zainteresowanie muzyką wokalną. Są to m.in."
"Musik fur das Ende" (1971), "Desintegration" (1972-74), "Chants" (1973),
"O!Kosmos" (1973) "Jesus, erbarme dich" (1973) "Lettura di Dante" (1974).
Po powrocie do Montrealu Vivier napisał 7 krótkich utworów na duety i instrumenty
solowe, a także utwory orkiestrowe: "Liebergedichte" (1975) i "Siddhartha"
(1976). Następnie studiował przez kilka miesięcy na Uniwersytecie w Ottawie.
Wówczas powstała muzyka na taśmę do "Wozzecka" według Buchnera. W latach
1976-77 kompozytor odbył podróże do Japonii, Iranu, Javy i Bali. Doświadczenia
z pobytu na Wschodzie odcisnęły swe piętno na jego twórczości. Dotyczy
to języka muzycznego i filozoficznego podejścia w poszukiwaniu miejsca
dla sztuki (Pulaw Dewata, Paramirabo). W "Journal" na 4 głosy, chór i perkusję
z 1977 roku poruszył temat miłości i nieśmiertelności. W tymże roku powstały
dwa balety "Love Songs" i "Nanti Malam,", a w roku 1980 opera "Kopernicus"
do własnego libretta. Najwspanialsze jego dzieła to "Lonely Child" (1980)
na sopran i orkiestrę kameralną oraz "Zipangu" na orkiestrę smyczkową.
Na czoło wysuwa się aspekt duchowy
twórczości Viviera. Kompozytor wierzył w charyzmatyczną siłę muzyki, która
ma wyrażać moce natury i utożsamiać się z prawami boskimi. Wokół tej filozofii
koncentruje się m.in. najpopularniejsze dzieło Viviera - opera "Kopernicus"
napisana na 7 solistów, 7 instrumentalistów i zespół instrumentalny. Centralną
postacią jest tu Agni - narrator, hinduski bóg ognia, czytający "Księgę
historii". Kopernik jest tylko figurą odniesienia do Universum, w którym
to wspinają się i poruszają po schodach i rusztowaniach symbole hinduskich
Bogów, proroka Merlina, Królowej Nocy, Tristana i Izoldy, Mozarta, starego
mnicha. Dzieło to jest głęboką metaforą pragnienia odnalezienia celu ludzkiej
egzystencji. W szeregu scen historyczne i legendarne postacie śpiewają,
mówią i grają na solistycznie traktowanych instrumentach ilustrując ewolucję
centralnej postaci w dążeniu do pełnego zespolenia z Bogiem, czyli odnalezienia
"światłości" w niebie. "Kopernicus" jest z punktu widzenia estetycznego
dziełem pełnym piękna, zachwycającym konstrukcją brzmieniową, plastyczną
i teatralną. Muzyka jest tu łagodna i promieniująca. Przy bogactwie rodzajów
ekspresji odczuwa się ideową jedność Universum, a wpływy Wschodu i liczne
symbole przywołują atmosferę egzotyzmu. Kompozytor nie doczekał się wystawienia
opery, premiera miała miejsce dopiero w 1985 roku.
Do innych wspaniałych utworów Viviera
należą "Prologue pour Marco Polo" na narratora, 6 głosów solowych i orkiestrę,
"Shiraz" na fortepian solo, "Buchara" na sopran, kwintet dęty, kwartet
smyczkowy i perkusję. Vivier zmarł tragicznie w wieku 34 lat zamordowany
w Paryżu przez homoseksualistę. W 1983 r. powołano Towarzystwo Przyjaciół
Viviera, które ma na celu przybliżać i rozpowszechniać dzieła przedwcześnie
zmarłego kompozytora. W 2005 roku Orkiestra Symfoniczna Montrealu ufundowała
doroczną narodową nagrodę jego imienia za najlepszy utwór kompozytora kanadyjskiego.
Radosław Rzepkowski
Radosław Rzepkowski - muzykolog,
pianista, krytyk muzyczny, publicysta. Autor artykułów, felietonów
i prac naukowych z zakresu polskiej i kanadyjskiej kultury muzycznej (Montreal)
|