Čiurlionis i jego polskie
koneksje
Postać tego oryginalnego litewskiego
kompozytora i malarza związanego silnie z Polską jest mało znana na świecie.
Na Litwie natomiast uważany jest za najwybitniejszą postać kultury litewskiej
przełomu XIX i XX wieku i traktowany jest jak wieszcz - jego pomniki i
tablice upamiętniające spotykamy na każdym kroku. Mikalojus Konstantinas
Čiurlionis, pol. Mikołaj Konstanty Czurlanis porozumiewał się i korespondował
po polsku, jego życie i twórczość wiążą się w dużym stopniu ze środowiskiem
warszawskim. Artysta wszedł na stałe do historii kultury europejskiej i
litewskiej, a jego związki z polskością są niezaprzeczalne. Można go postrzegać
jako "renesansową" postać, gdyż oprócz muzyki i malarstwa pasjonował się
historią, geologią, chemią, geometrią, fizyką, astrologią, mitologią czy
religiami wschodnimi i zachodnimi.
Ten utalentowany kompozytor i malarz
urodził się w 1875 roku w Starych Oranach w południowo-wschodniej Litwie.
Był najstarszym z dziewięciorga dzieci wiejskiego organisty. Dzieciństwo
spędził w Druskiennikach, a początków muzyki uczył się u ojca. Jako 14-letni
chłopiec został przyjęty do prywatnej orkiestry filantropa hrabiego Michała
Mikołaja Ogińskiego w Płungianach. Grał w niej na flecie i kontynuował
edukację muzyczną. Dzięki pomocy finansowej Ogińskiego, wspierającego biedną
młodzież w nauce, Čiurlionis udał się na studia do Warszawy, gdzie w latach
1894-1899 kształcił się pod kierunkiem Antoniego Sygietyńskiego (ojca Tadeusza-twórcy
zespołu "Mazowsze") i Zygmunta Noskowskiego w Warszawskim Instytucie Muzycznym.
Od tego czasu datuje się jego przyjaźń z kompozytorem i malarzem Eugeniuszem
Morawskim -Dąbrową, z którym uczestniczył w plenerach malarskich. W latach
1901-02 Čiurlionis uzupełniał studia muzyczne w Lipsku u Carla Reinecke,
a po powrocie do Warszawy wstąpił do szkoły rysunku, a następnie do Szkoły
Sztuk Pięknych. Tam pobierał nauki m.in. u malarza-grafika Ferdynanda Ruszczyca
i malarza- portrecisty Konrada Krzyżanowskiego.
Przy Warszawskim Towarzystwie Litewskim
założył chór wykonujący pieśni ludowe. W 1907 roku przeniósł się do Wilna,
gdzie zorganizował Litewskie Towarzystwo Sztuk Pięknych z sekcją muzyki.
Dopiero wtedy pod wpływem Sofii Kymantaile, z którą się ożenił, rozpoczął
naukę języka litewskiego. W latach 1903-07, nie porzucając muzyki, skoncentrował
się na malarstwie.
Ostatnie lata jego życia w Petersburgu
zaznaczają się rozkwitem twórczości malarskiej. Zmarł w wieku zaledwie
36 lat w Pustelniku koło Warszawy, a pochowany został na polskim cmentarzu
na Rossie w Wilnie.
Čiurlionis był malarzem tego samego
kalibru co kompozytorem. Czołowy przedstawiciel środkowoeuropejskiego symbolizmu
był zarazem jednym z prekursorów abstrakcjonizmu i surrealizmu. Według
jego przekonań estetycznych nie istnieją granice między dziedzinami sztuki:
"Nie ma granic pomiędzy sztukami. Muzyka łączy poezję i malarstwo, ma
swoją architektonikę. Malarstwo może posiadać takąż architektonikę jak
muzyka i w farbach wyrażać dźwięki". Pozostawił kilkaset rysunków,
grafik i 250 obrazów. Starał się urzeczywistnić zasadę rozwoju formy
plastycznej kreując ideę przestrzeni malarskiej poprzez szeregowanie poszczególnych
obrazów cyklu. Jego obrazy łączą cechy neoromantyzmu, symbolizmu
i modernizmu. Zadziwiają tajemniczością i wielobarwną wyobraźnią. Łącząc
muzykę z malarstwem artysta nadawał obrazom tytuły muzyczne, takie jak:
Sonaty, Preludia, Fugi, Fantazje. W cyklach Sonat doszedł do apogeum w
swoich muzyczno-plastycznych wyobrażeniach. Te nowe kształty wizerunkowe
malarstwa przyczyniły się do wzbogacenia europejskiego modernizmu.
Swoje doświadczenia malarskie przeniósł
z kolei na muzykę bazując na krótkich kompleksach melodycznych, harmonicznych
i rytmicznych. Ewolucje jego założeń twórczych najlepiej ilustrują utwory
fortepianowe, zwłaszcza Preludia, które stanowią najliczniejszą grupę jego
dzieł. Wychodząc od estetyki romantycznej i systemu tonalnego rozszerzył
jego chromatyczne i harmoniczne możliwości. Poza tym stosował formy ostinatowe,
polirytmie i politonalność, co zbliża go w pewnym stopniu do twórczości
Bartoka. Jego opracowania pieśni ludowych na chóry mieszane i dziecięce
mogą uchodzić za wzorcowe.
Kompozytor pozostawił 300 utworów
muzycznych, ale za jego życia opublikowano tylko 3 utwory fortepianowe
i mały zbiór opracowań pieśni ludowych na chór dziecięcy, podczas gdy jego
twórczość malarska wzbudzała powszechne uznanie. W ostatnich latach obserwuje
się wzrost zainteresowania muzyczną twórczością artysty. Odkrywa się jego
utwory i publikuje. Do najważniejszych kompozycji zaliczają się poematy
symfoniczne - obrazy przyrody "W lesie" (1901) i "Morze" (1903-07), Uwertura
"Kiestulis", kantata "De profundis", fortepianowe preludia, fugi, wariacje.
Čiurlionis był pierwszym litewskim
kompozytorem muzyki symfonicznej.
Radosław Rzepkowski
Radosław Rzepkowski - muzykolog,
pianista, krytyk muzyczny, publicysta. Autor artykułów, felietonów
i prac naukowych z zakresu polskiej i kanadyjskiej kultury muzycznej.(Montreal)
|