Twórca Festiwalu w Joliette
Dziesięć lat temu odszedł ksiądz
Fernand Lindsay (1929-2009) który był znaną postacią w życiu muzycznym
Quebecu. Jego największym osiągnięciem było powołanie Międzynarodoweo Festiwalu
Muzycznego Lanaudiere w Joliette. Festiwal ten, o międzynarodowym rozgłosie,
przyciąga od lat najwspanialszych muzyków z całego świata. Odbywa się w
okresie letnim każdego roku w niedaleko położonym od Montrealu miasteczku
Joliette i jego okolicach. Oferuje muzykę symfoniczną, chóralną, kameralną
i solową. Uważany jest za największy festiwal muzyki klasycznej w Kanadzie.
|
.... |
Fernand Lindsay urodził
się w Trois-Pistoles w regionie Bas-Saint-Laurent. Wielki wpływ na rozwój
jego osobowości wywarł wuj - George Lindsay - organista w katedrze montrealskiej
i dyrektor konserwatorium w Chicoutimi. W wieku lat 15 Fernand wstąpił
do seminarium duchownego włączając się jednocześnie w działalność środowiska
muzycznego. W seminarium pobierał lekcje gry na fortepianie oraz na organach,
klarnecie i fagocie. Pracę pedagogiczną rozpoczął w 1953 r., zajmując się
równocześnie organizacją koncertów JMC (Jeunesses Musicales Canada - Młodzież
Muzyczna Kanady) w Joliette. |
W latach 1954-55 studiował filozofię
na Uniwersytecie Montrealskim. W 1962 roku zorganizował muzyczny festiwal-konkurs
dla młodzieży powyżej 17 lat. Laureatom przyznawano stypendia artystyczne
Centrum Sztuki w Orford. Z myślą o uczniach w wieku 9-16 lat stworzył obóz
muzyczny w posiadłości Clercs de Saint-Viateur nad jeziorem Priscault w
Saint-Come. Każdego poranka słychać było śpiew chóru, którym kierował ksiądz
Lindsay. Uczestniczenie w obozie stało się, przez wiele lat, ogromną radością
dla tysięcy dzieci. W 1965 Fernand Lindsay stanął na czele założonego przez
siebie zespołu "Des Chanteurs de la place Bouget." Troskliwość i dar pedagogiczny
sprawiły, że nazwano go "ojcem duchowym" młodych muzyków. W 1963 roku wyjechał
do Paryża by kontynuować na Sorbonie studia filozoficzne, a w przerwach
wakacyjnych bywał na licznych europejskich festiwalach muzycznych. Wówczas
w jego głowie zakiełkowała myśl zorganizowania w Quebecu międzynarodowego
festiwalu muzycznego.
Wybór padł na 70 tysięczne miasto
Joliette, które posiadało kilka szkół muzycznych, 3 orkiestry młodzieżowe,
i gdzie odbywały się letnie obozy muzyczne. "Muzykalność tego miasta stanowiła
podatny grunt do organizacji festiwalu. Realizacja tych marzeń zrealizowała
się w 1978 r.
Dużą rolę w sfinalizowaniu spraw
organizacyjnych odegrała cierpliwość, siła przekonywania i charyzmat Ojca
Lindsaya. Cenny wkład w organizację wnieśli bliscy współpracownicy Lindsaya:
Rene Charette i Marcel Masse. Tak narodził się pierwszy, choć jeszcze skromny
festiwal, na którym zaprezentowano osiem koncertów upamiętniających 150
rocznicę śmierci Franciszka Schuberta. Wystąpiła 16-letnia "gwiazda" skrzypiec,
sławna dziś Angela Dubeau. Koncerty odbywały się w amfiteatrze tamtejszego
kolegium edukacyjnego i w pobliskich kościołach.
W roku 1979 Festiwal został oficjalnie
uznany przez władze, wybrano też pierwszą Radę Administracyjną, a ilość
koncertów wzrosła do 35. Stopniowo zaczęły napływać subwencje rządowe,
które ułatwiały przygotowanie następnych festiwali. Obecność wielu renomowanych
solistów i zespołów podnosiła prestiż imprezy. Coraz liczniejsza publiczność
przemieszczała się w głąb regionu Launadiere, aby uczestniczyć w koncertach.
W 1987 r. Fernand Lindsay został uznany za "osobowość roku" na polu muzyki.
Festiwal Lanaudiere okazał się być motorem rozwoju turystycznego i ekonomicznego
dla całego regionu.
W roku 1989 wraz z otwarciem nowego
amfiteatru na 8 tysięcy miejsc, Festiwal nabrał nowych rumieńców. Działalność
Fernanda Lindsay'a została ukoronowana przyznaniem mu najwyższych odznaczeń
cywilnych w Kanadzie i w Quebecu: l'Ordre du Canada i l'Ordre National
du Quebec, Otrzymał też medal JMC. W 2002 wręczono mu nagrodę Gubernatora
Generalnego Kanady.
W lipcu 2010 r. Amfiteatr Lanaudi?re
został nazwany Amfiteatrem Fernanda Lindsay'a w hołdzie dla założyciela
Festiwalu. Całe jego życie było nacechowane poświęceniem dla muzyki.
Można śmiało stwierdzić, że muzyka była jego życiem. Poszukiwał nowych
dróg jej rozpowszechniania, przyczyniając się w ten sposób do uszlachetnienia
postaw ludzkich przez sztukę.
Radosław Rzepkowski
Radosław Rzepkowski muzykolog,
pianista, krytyk muzyczny, publicysta. Autor artykułów, felietonów
i prac naukowych z zakresu polskiej i kanadyjskiej kultury muzycznej.(Montreal)
|