Koncert "Slavic Vibrations"
16 listopada 2019 roku w kościele
św. Jana Chrzciciela w Montrealu odbył się koncert: "Slavic Vibrations"
zainicjowany i opracowany przez pianistkę Justynę Gabzdyl. Koncert został
ufundowany przez Fundację Rodziny Korwin-Szymanowski a organizacją zajął
się Polski Instytut Naukowy w Montrealu.
Pogoda tego dnia była prawdziwie
listopadowa, deszczowa, chłodna. Jedynie perspektywa wspaniałego przeżycia
artystycznego, zapowiedzianego wywiadem Radio Polonia z inicjatorką i wykonawczynią
Justyną Gabzdyl i Ellą Wilhelm - jedną z wykonawców - sprowokowała mnie
do opuszczenia domowych pieleszy.
I nie zawiodłam się! To był wspaniały
koncert muzyki kameralnej na najwyższym poziomie. Wrażenia artystyczne
potęgowało ogromne, przepiękne wnętrze kościoła, znanego z licznych koncertów,
dobrej akustyki i ciekawych efektów świetlnych.
Koncert prowadziła Liliana Komorowska,
która, po powitalnej przemowie Konsula Generalnego RP w Montrealu, przypomniała
kilkuletnią już tradycję spotkań muzycznych mających na celu promowanie
Polski i polskiej muzyki. Zainspirowane przez Justynę Gabzdyl koncerty
z okazji Święta Niepodległości Polski, tym razem miały dodatkowy cel -
upamiętnienie dwusetnej rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.
Znakomicie dobrany program koncertu
miał na celu stworzenie możliwości odkrycia niezwykłego piękna polskiej
muzyki klasycznej XIX, XX i XXI wieku zainspirowanej polskim folklorem.
Program otwierało trio fortepianowe Fryderyka Chopina - jedyny tego rodzaju
utwór muzyki kameralnej z wczesnych lat jego twórczości. Wykonany po mistrzowsku
przez trójkę artystów: Justynę Gabzdyl przy fortepianie, Pawła Blaszkowskiego
- skrzypce i Olgę Miziuk na wiolonczeli, składający się z czterech części
utwór we fragmentach przywodził na myśl motywy tańców ludowych oberka,
krakowiaka czy kozaka. Podobne akcenty folklorystyczne, tym razem w bardziej
współczesnej wersji muzyki klasycznej pojawiały się w trio Artura Malawskiego,
popularnego kompozytora lat pięćdziesiątych ubiegłego stulecia, dyrygenta
i pedagoga (jego najsłynniejszym uczniem był Krzysztof Penderecki), laureata
licznych nagród i wyróżnień za pracę artystyczną. W drugiej części spotkania
do wykonawców dołączyli Ella Wilhelm - soprano i Joao Catalao - perkusja.
Usłyszeliśmy, między innymi, słynną arię Roxany z opery "Król Roger" Karola
Szymanowskiego oraz trzy pieśni Stanisława Moniuszki. Ella zachwyciła widzów
znakomitą interpretacją Roksany i dużą dozą humoru, którego nie poskąpiła
pieśniom Moniuszki. Pieśni te, zaaranżowane przez kompozytorkę młodego
pokolenia Adriannę Furmanik-Celejewską, zaskoczyły fragmentami nowoczesnej
improwizacji inspirowanej folklorem i jazzem. Joao Catalao zafascynował
publiczność niebanalnymi efektami perkusyjnymi.
Koncertowi towarzyszyła wystawa bardzo
ciekawych dzieł malarskich dwóch montrealskich artystek: Agnieszki Rajewskiej
i Katarzyny Chmielarz.
Wieczór zakończyły dyskusje i wymiana
wrażeń przy winie i poczęstunku w siedzibie Polskiego Instytutu Naukowego
i Polskiej Biblioteki.
Był to bardzo udany wieczór, za który
należą się ogromne podziękowania inicjatorce - Justynie Gabzdyl za pomysł
i przygotowanie artystyczne koncertu, Fundacji Rodziny Korwin-Szymanowski
za jego ufundowanie i Polskiemu Instytutowi za organizację.
Wielkie brawa!!!
Jolanta Duniewicz
Jolanta Duniewicz - architekt
(Politechnika Warszawska). Współorganizatorka Montrealskiej Kawiarni Literackiej.
Zainteresowana i pełna pasji dla wszystkiego, co ją otacza: od pracy zawodowej,
kontaktów międzyludzkich, rozwoju osobistego, przez umiłowanie piękna (od
natury do sztuki), aż po dom, ogród, odżywianie, zdrowie, diety, kuchnię,
rozrywki, trendy.
|