Ten odcinek programu "Sztuka i Piękno"
poświęcony jest szczególnemu momentowi, opisanemu przez Nowy Testament,
a mianowicie Zwiastowaniu Pańskiemu. Pismo Święte dostarcza na ten temat
dość skąpych informacji: do Maryi Dziewicy przychodzi Anioł Gabriel - wysłannik
Boga i oświadcza, że mimo, że Maryja jest młoda i nie ma męża ani narzeczonego,
to pocznie syna. To jest dość niespodziewana wiadomość, więc spróbujmy
choć na chwilę wejść w sytuację tej młodziutkiej niewiasty i poczuć jej
zaskoczenie, zdziwienie a może nawet i strach. Jak to ja?! Dlaczego? Co
ze mną dalej będzie... Na te wątpliwości Gabriel nie odpowiada tylko "każe"
bezgranicznie uwierzyć i oddać się bożej woli.
Temat wizyty anioła u niewiasty podejmują
liczni artyści przez kolejne stulecia. W zależności od języka artystycznego
i stylów panujących ówcześnie w sztuce, powstają kolejne dzieła ukazujące
przybycie anioła wysłannika Boga do Maryi. Dogmaty kościoła raczej nakazywały
odmalowanie tej sceny dość skromnie i pobożnie. Zatem na średniowiecznych
obrazach ujrzymy Matkę Boską bardzo posągową, pokorną, pogrążona w modlitwie
w swoim pokoju. Sprzęty w izbie sugerują, że kobieta w wolnym czasie oddaje
się czytaniu ksiąg świętych, haftowaniu lub kontemplacji. Na dawnych mozaikach
Maryja przedstawiana jest również na monumentalnym tronie, a nad całą sceną
góruje gołąb, znak Ducha Świętego albo ręka boska - dosłownie wynurzająca
się z niebios na znak aprobaty i obecności Boga.
Sytuacja zmienia się w renesansie.
Maryję przedstawia się siedzącą na ławie w ogrodzie, na przykład obraz
Leonarda Da Vinci, Fra Angelico lub Veronese. Ten ostatni pozwolił sobie
również na umieszczenie na swoim płótnie kota i Maryi z bardzo osobliwym
wyrazem twarzy. I właściwie od tego momentu można stwierdzić, że zaczynają
być jej przypisywane emocje, czyli na twarzy rysuje się zdziwienie albo
zaskoczenie i przestrach. Przepięknym obrazem jest dzieło sztuki barokowego
malarza Matthiasa Stomera, który całą scenę zwiastowania umieścił w nocy!
Ponieważ tak naprawdę nie mamy w Piśmie Świętym żadnej informacji dotyczącej
pory dnia, w którym miało miejsce to wielkie wydarzenie. A to właśnie artyści
w XVII wieku zaczęli eksperymentować z nocturnami, czyli scenami nocnymi
na obrazach. Tak więc możemy podziwiać wspaniałe płótno, na którym obserwujemy
modlącą się przy zapalonej świecy niewiastę, a ciepły strumień światła
oświetla jej delikatną twarz i przybyłego właśnie Anioła Gabriela. Natomiast
resztę pokoju zalewa ciemność.
Zachęcam czytelników i widzów programu
"Sztuka i Piękno" do odkrycia również dzieł sztuki podejmujących temat
Zwiastowania Pańskiego przez artystów współczesnych takich jak np. William
Adolphe Bouguereau, Alfred Agache lub Tomasz Sętowski. Dzisiejsi artyści
bardzo ciekawe przedstawiają i interpretują ten interesujący moment z życia
Matki Boskiej opisany przez apostoła Łukasza w Ewangelii.
Edyta Gawryś
Edyta Gawryś - polonistka, historyk
sztuki, pisarka oraz przewodnik turystyczny po Włoszech. Autorka dwóch
przewodników dla dzieci: "Piotrek w Watykanie" oraz "Mały Polak we Włoszech".
Autorka gier planszowych i scenariuszy lekcji o sztuce. Uczestniczka i
prelegentka konferencji propagujących sztukę. Na YouTube realizatorka cykl
filmów "Sztuka i Piękno". edy.gawrys@gmail.com
(Bolonia)
PANORAMA
- MAGAZYN RADIA POLONIA CFMB 1280 AM, MONTREAL, KANADA