STELLA MUSICA
"Muzyka to twoje własne doświadczenia,
twoje myśli, twoja mądrość. Jeśli nią nie żyjesz, nie wydobędzie się z
twojej waltorni" - powiedział Charlie Parker. Kiedy po długiej czasie izolacji
świat zaczyna się otwierać, doświadczenie obecności na Festiwalu Stella
Musica w teatrze "Le Gesu" w Montrealu nie tylko pozwoliło mi na nowo odkryć
siłę wspólnego wieczoru w teatrze, ale także przypomniało mi, co takie
doświadczenia mogą zrobić dla słuchacza, jeśli muzyka pochodzi z prawdziwego
źródła.
Pianistka, założycielka i dyrektor
artystyczna Katarzyna Musial i jej zespół (pianistka Andrea Van Pelt, klawesynistka
Katelyn Clark i zdumiewająca sopranistka Kirsten LeBlanc z Atelier lyrique
L'Opera de Montreal) zagrali z tak zaraźliwą energią i pasją, wciągając
publiczność w poczucie zakochania się w muzyce, jakby słyszała ją po raz
pierwszy, czerpiąc ogromne korzyści z wyjątkowości miejsca. To wzruszające
być inspirowanym przez pełne wdzięku piękno takiej muzyki, zaznaczać początek
czasu, kiedy możemy spotkać się bardziej swobodnie, jako że wszyscy zostaliśmy
poddani wyzwaniom zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym w ciągu ostatniego
roku. Być może wykonawcy byli równie zdesperowani w swoim pragnieniu ponownego
spotkania z żywą publicznością, gdyż widać było, że nie marnowali czasu
w ciągu ostatniego roku, zachowując i udoskonalając swoje znaczące talenty.
Drugim i ostatnim występem festiwalu
był Wielki Koncert, prowadzony przez sopranistkę Nathalie Choquette, dedykowany
pamięci Anne-Marie Trahan - byłej sędziny Sądu Najwyższego Quebecu
i ambasadorki pierwszych pięciu edycji festiwalu. Wielki Koncert zawierał
wyjątkową mieszankę barokowych, klasycznych i współczesnych utworów flamenco
w wykonaniu Katyrzyny Musiał z Hanserem Santosem Gomezem (cajón / perkusja),
jak również poruszające występy France Bellemare (sopran) z towarzyszeniem
Dominica Boulianne'a na fortepianie, Marie Nadeau-Tremblay (skrzypce) i
zespołu Les Barocudas wykonujących utwory z jej ostatniej płyty La Peste.
W ramach festiwalu poruszony został
wątek równouprawnienia kobiet w sztuce. Pierwszego wieczoru odbyła się
dyskusja panelowa na temat "Kobiety w roli liderów w erze COVID-19" prowadzona
przez Chantal Lambert - dyrektor Atelier lyrique de l'Opéra de Montréal,
panelistki: Nathalie Maillé - dyrektor Conseil des arts de Montréal i Daniele
LeBlanc - dyrektor artystyczną Jeunesses Musicales Canada. Podczas dyskusji
przedstawiły refleksje i narracje na temat swoich doświadczeń wywodzących
się ze środowisk artystycznych, awansu na stanowiska kierownicze w dziedzinach
tradycyjnie zdominowanych przez mężczyzn, rozwoju, który nastąpił w trakcie
ich podróży, oraz znaczenia wspierania różnorodności w samym środku zmian
społecznych, których doświadczamy. Mówiono także o wyzwaniach, jakie stanęły
przed nimi w związku z ewolucją i przystosowaniem się do nowych realiów
w czasie pandemii oraz o wzbogacającym doświadczeniu jakim jest przystosowanie
się do nowych realiów przy jednoczesnym stawianiu czoła wyzwaniom. Jak
pokazali mówcy i wykonawcy, takie wymagania mogą zaowocować wielkim pięknem.
Benjamin Dooley
Tłumaczenie: Wioletta Wołoszyn
Zdjęcia: Agnieszka Stalkoper
Dla tych, którzy nie mogli uczestniczyć
w Festiwalu Stella Musica w teatrze "Le Gesu" jest możliwość wysłuchania
koncertu online do 19 czerwca:
https://www.legesu.com/evenement/festival-stella-musica-virtuel-2/
Więcej informacji na stronie: www.stellamusica.org
|