MICHAIŁ GLINKA (1804-1857)
Mija 160 lat od śmierci Michaiła
Glinki, prekursora rosyjskiej szkoły narodowej w muzyce XIX wieku. Jego
osobowość i twórczość wywarły wielki wpływ na późniejsze generacje kompozytorów
rosyjskich od Dargomyżskiego po Strawińskiego. Jego rola, jaką odegrał
w kształtowaniu muzyki narodowej podobna jest do zasług jego przyjaciół
Lwa Puszkina i Mikołaja Gogola w zakresie literatury. Chodziło o podkreślenie
odrębności kulturowej i niezależność od wpływów zachodnioeuropejskich.
Glinka urodził się w 1804 r. w Nowo-Spasskoje. Jego pradziadek był polskim
szlachcicem z rodu Glinków herbu Trzaska. Od siódmego roku życia muzyki
uczyła go babka. Później uczył się prywatnie gry na skrzypcach u J.Bohma,
fortepianie u J.Fielda i kompozycji u I.Fuchsa. W latach 1830-33 przebywał
we Włoszech gdzie powstały jego kompozycje fortepianowe i kameralne, m.in.
Sekstet fortepianowy Es-dur oparty na motywach z "Lunatyczki" Belliniego,
którego poznał osobiście. Zapoznał się też z operowym włoskim stylem bel
canto i jego przedstawicielem Donizettim. W drodze powrotnej do Rosji zatrzymał
się na dłużej w Berlinie gdzie rozpoczął regularne studiowanie kompozycje
u S.Dehna, byłego ucznia Beethovena. Miał już wówczas 29 lat. Powróciwszy
do Rosji poznał Marię Szymanowską i Adama Mickiewicza.
Spośród wielu rodzajów twórczości,
jakie uprawiał Glinka największe znaczenie ma liryka wokalna, opery i muzyka
symfoniczna. W liryce wokalnej wykorzystywał różne tradycje pieśni rosyjskiej-ludowej,
miejskiej i salonowej jak i w pewnym zakresie tradycje obce, głównie francuskie
i włoskie. Na szczególną uwagę zasługują pieśni do słów Puszkina z różnych
okresów twórczości. Uderza w nich niezwykła śpiewność melodyki i naturalność
wypowiedzi. Zwrócenie się do rosyjskiej pieśni ludowej zdecydowało o narodowym
charakterze dzieł Glinki. Szczególną rolę w historii muzyki rosyjskiej
odegrały jego opery. Opera o tematyce historycznej "Iwan Susanin" (Życie
za cara), wystawiona w Petersburgu w 1836 r. została uznana za pierwszą
rosyjską operę narodową. Konflikt fabularny (rosyjsko-polski) znalazł tam
odbicie w muzycznym przeciwstawieniu dwóch sił. Strona polska jest reprezentowana
głównie przez baletowy akt II. Akty zaś rosyjskie (I, III, IV) zostały
przepojone idiomatyka ludową. Recytatywy wywodzące się z rosyjskiej pieśni
ludowej i zainicjowany przez Glinkę dramatyczny monolog znalazły później
odbicie w operach Mussorgskiego, Borodina i Czajkowskiego. Także kolejna
opera "Rusłan i Ludmiła"wg poematu Puszkina, o tematyce baśniowo-fantastycznej,
wystawiona w Petersburgu w 1842 r., znalazła żywy oddźwięk w operach Borodina
i Rimskiego-Korsakowa. Sięgali oni, podobnie jak Glinka, do epickiej obrzędowej
pieśni, melodii z Kaukazu czy krajów arabskich.
W 1845 r. Glinka odbył podróż
do Paryża i Hiszpanii. W Paryżu zetknął się z Hectorem Berliozem i zauroczył
się jego barwnym stylem orkiestrowym. Owocami studiów nad folklorem hiszpańskim
stały się dwie uwertury "Jota Aragońska" (1845) i "Noc w Madrycie" ( (1848).
W jego pełnych blasku utworach orkiestrowych widać dążenie do stworzenia
oryginalnego stylu symfonicznego, którego najlepszym przykładem jest fantazja
symfoniczna na tematy rosyjskie "Kamarinskaja." Z niej wywodzi się- jak
pisał Piotr Czajkowski - cała rosyjska szkoła symfoniczna. Kompozytor sięgnął
w tym dziele do polifonii ludowej przejmując z ludowej muzyki instrumentalnej
wariacyjną zasadę kształtowania kolorystyki orkiestrowej. "Kamarinskaja"
powstała w Warszawie, gdzie kompozytor przebywał w latach 1849-51.
Obracał się tam w otoczeniu Karola Kurpińskiego i Karola Lipińskiego. Lata
1852-54 spędził znowu za granicą w Paryżu i Berlinie. Wśród utworów kameralnych
na uwagę zasługują romanse, Wariacje na temat Mozarta, Trio patetyczne,
Kwartety smyczkowe, LAlouette, Sonata na altówkę i fortepian, a wsród
symfonicznych-Valse-Fantazja.
Glinka zmarł w 1857 roku
w Berlinie. Reasumując, kompozytor ten zapoczątkował nowy etap w muzyce
rosyjskiej stwarzając podstawy stylu narodowego, rozwiniętego w twórczości
kompozytorów tzw. Potężnej Gromadki ( Cui, Dargomyżski, Borodin, Bałakiriew,
Mussorgski).
|