KONKURS
PIANISTYCZNY W MONTREALU
W czewrcu
zakończył się 13 Międzynarodowy Konkurs Muzyczny w Montrealu (CMIM). W
bieżącym roku został on zorganizowany dla młodych pianistów z całego
świata. Wzięło w nim udział 24 młodych artystów z 15 krajów: Kanady, USA,
Australii, Rosji, Ukrainy, Chin, Japonii, Korei Pd, Izraela, Wenezueli,
Algerii, Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Wszyscy mieli
już na swoim koncie nagrody zdobywane na różnych światowych konkursach.
Zwycięzcą montrealskiej imprezy został przedstawiciel Australii Jayson
Gillham, drugie miejsce zajął kanadyjczyk, rodem z Quebecu, Charles Richard-Hamelin,
a trzecią nagrodę przyznano niemieckiej pianistce Annice Treutler.
Warto przypomnieć historię i założenia tej imprezy. Początki konkursu,
który od wielu lat odbywa się każdego roku w Montrealu, siegają roku 2002.
Wtedy to miała miejsce jego pierwsza edycja poświęcona
sztuce wokalnej, a inicjatorem było stowarzyszenie La Jeunesse Musicales
du Canada. Już ten pierwszy konkurs zadziwił wysokim poziomem wykonawczym,
co spowodowało szeroki i wyjątkowo pozytywny oddźwięk w środowiskach artystycznych.
Żłożyło się na to również: kompetentne jury, przyznanie burs utalentowanym
uczestnikom i umożliwienie kontraktów koncertowych laureatom.
W procedurach organizacyjnych nie dopatrzono się żadnych uchybień, co bez
przeszkód otworzyło drogę do kontynuowanie tej imprezy. Dziś Międzynarodowy
Konkurs Muzyczny w Montrealu jest chlubą naszego miasta i uważany jest
za jedną z najważniejszych imprez muzycznych w całej Kanadzie. Decydując
się na jego organizacje wzięto pod uwagę zapotrzebowanie naszego
środowiska artystycznego na tego typu imprezę prawidłowo oceniając jego
zdolność do sprostania wymogom tego wydarzenia o randze międzynarodowej.
Od początku istnienia konkurs pozwalał najbardziej uzdolnionym muzykom
młodego pokolenia "zabłysnąć" w najwspanialszych salach koncertowych. W
ten sposób szerzej uchyliły się dla młodzieży drzwi instytucji muzycznych
z oczywistą pomocą rządu i sponsorów, jak np.Hydro-Quebec, Radio-Canada
czy Orchestre symphonique de Montreal.
Celem
konkursu jest odkrycie nowych talentów w dziedzinie wykonawstwa muzyki
klasycznej i zrekompensowanie ogromnego wysiłku młodych adeptów sztuki
wokalnej, pianistyki i wiolonistyki. Także pomoc w wypromowaniu talentów
z całego świata leży w założeniach konkursu. Poprzedzają go eliminacje
(ocena nagranych taśm), po czym wyłania się listę zakwalifikowanych uczestników,
którzy rywalizują ze sobą w ćwiercfinale, półfinale i finale. Od pierwszej
edycji zgłosiło się w sumie aż 2300 kandydatów, z czego zakwalifikowano
350. W trzyletnim cyklu alternatywnie spotykają się wokaliści, skrzypkowie
i pianiści. Oznacza to, że reprezentanci tych trzech dyscyplin muzycznych
pojawiają się w Montrealu na zmianę co trzy lata. Od roku 2004 konkurs
montrealski jest członkiem Światowej Federacji Konkursów Międzynarodowych
w Genewie, a federacja ta zrzesza tylko organizacje muzyczne o światowej
renomie. Spośród 115 konkursów zrzeszonych w Federacji, CMIM jest jedynym,
który od 2014 roku przyznaje nagrodę w dziedzinie improwizacji muzyki
klasycznej "Prix d'improvisation Richard-Lupien". Zdobył ją w tym
roku ukraiński pianista Serhly Salow - nota bene laureat I nagrody CMIM
w 2004 roku. Wprowadzenie do konkursu nagrody z improwizacji ma na
celu podniesienie rangi tej dyscypliny, która już jest obecna w programach
niektórych uczelni muzycznych. O trofeum te walczyło 6 kandydatów, a wśród
jury znajdowała się światowej sławy mistrzyni improwizacji - Gabriela Montero.
Wydarzeniem towarzyszącym konkursowi był koncert "Un duo d'exception" w
wykonaniu znanego już publiczności kanadyjskiej 14- letniego Daniela Boucharda
i jego profesora - jazzowego pianisty Oliviera Jonesa. Koncert miał miejsce
w La Maison symphonique de Montreal, tam gdzie odbywały się konkursowe
koncerty finałowe z uczestnictwem OSM pod dyrekcją Giancarlo Guerrero.
Przesłuchania przedfinałowe odbywały się natomiast w Salle Bourgie. Innymi
imprezami towarzyszącymi konkursowi było Atelier improwizacji
oraz Kurs mistrzowski gry na fortepianie.
|